autor: Elżbieta Gawin,
mgr polonistyki UJ
spec. d.s. promocji
osób, działań i firm
tel./ fax (012) 269 45 32, 0606 285 176, 0501 926
721, ela_g@poczta.onet.pl e.gawin@aktor.pl www.elagawin.aktor.pl
PRACOWNIA DZIENNIKARSKA “EG STUDIO” ul. Bracka 15,
Kraków
konsultant: Piotr Kamieniecki, psycholog
artykuł
PSYCHOLOGICZNE
MECHANIZMY PRZYJAŹNI
Jak
rozwijać przyjaźń, ludzką sympatię, miłość i osiągnąć dzięki temu życiowy
sukces
na podstawie książki “Mechanizmy
wpływu na ludzi”Roberta B. Cialdiniego
*
brudnopis, może zawierać błędy literowe, skrót
Zagadnienia przyjaźni i sympatii
są bardzo szerokie. Potraktujmy ten tekst jako wstęp do przemyśleń na ten
temat. Nie można zamknąć tych zasad na kilku stronach ponieważ są bardzo
indywidualne.
Nie można jednoznacznie określić
reguł w jaki sposób powinniśmy się zachowywać i jacy powinniśmy być, żeby
zdobyć czyjąś sympatię. Dlatego, że coś co jednego przyciąga – innego zniechęca.
Np. ludzie z kompleksami, znerwicowani reagują inaczej niż osoby otwarte
i pewne siebie. Pamiętajmy, że nigdy
nie uda się nam zaprzyjaźnić ze wszystkimi. A chęć zadowolenia większości
łączy się zawsze z ryzykiem lansowania komercji i powszedniości – w życiu
i pracy. Na co dzień króluje przecież kicz, postawa gonitwy za pieniędzmi
i prawa dżungli w relacjach z ludźmi...
Rzadkie są wzorcowe postawy zachowań i miłe, nieskazitelne osoby. Przypomnijmy
sobie naszych nauczycieli. Czy byli bez zarzutu? A lekarze, prawnicy, urzędnicy,
których spotykamy na co dzień? Nasuwa się pierwszy wniosek – podświadomie
klasyfikujemy osobę na podstawie jej zawodu czy funkcji, czasem jednak
dana osoba ma charakter niewspółgrający z pozorami jej roli zawodowej.
Czyli policjant może być zły, prawnik nieuczciwy, urzędnik może lekceważyć
swoje obowiązki, lekarz odmówi nam
pomocy itp. Mamy szansę zaprzyjaźnić się z osobami podobnymi do nas, otwartymi,
oryginalnymi, ceniącymi odmienność, ludźmi sukcesu, którym nie przeszkadza
odmienność innych. I z tymi, którzy tego będą chcieli. Główna wskazówka
to: bądźmy sobą – ale cały czas rozwijajmy
też swoją osobowość i kreujmy nasz wizerunek Unikajmy osób toksycznych,
nerwowych z postawami roszczeniowymi. Z problemami....
WAŻNE ZASADY ZDOBYWANIA
PRZYJAŹNI I SYMAPTII potwierdzone przez psychologię
Według książki Cialdiniego, “Mechanizmy
lubienia sprowadzają się do kilku ważnych spraw”:
- Chętniej mówimy “Tak” osobom,
które lubimy. Dlatego akwizytorzy czy handlowcy chcą się z nami
zaprzyjaźnić. Jeśli załatwiasz jakiś interes – daj się lubić swojemu partnerowi,
a potem poproś o przysługę...
- Szukamy, przyjaźnimy się, współpracujemy i wiążemy się z osobami
do nas podobnymi – to zasada automatyczna!!! Niektórzy
popadają w skrajność i akceptują tylko osoby podobne – ale to niepotrzebny
selekcjonizm, typowy raczej dla osób młodych i niedojrzałych – np. grupy
kibiców sportowych, grupy fanów muzyki metal, gotyk, punk (i innych nurtów
muzycznych mających silną ideologię. Każdy typ muzyki tworzy grupy fanów,
niektóre nurty muzyczne przeszły w “kult muzyki” wtedy związek jej fanów
jest silniejszy (np. fenomen opętania
muzyką metalu, gotyk itd.). Im większe różnice od norm społecznych – tym
większe więzy - powstają więc np. grupy dwudziestokilkuletnich złodziei
samochodów, którzy za zdobyte pieniądze zażywają wspólnie narkotyki, gangi
przestępcze itp.
- Jest naukowo dowiedzione, że
osoby przystojne, ładne, są bardziej lubiane i popularne i odruchowo wydaje
się nam, że są także inteligentne, miłe i uprzejme. To tzw. “zjawisko aureoli”.
Dbałość o własny wygląd, modę i wizerunek na pewno nam w tym pomoże. Często
mówi się o zjawisku “aureoli”, gdyż uroda promieniuje i wpływa na postrzeganie
(uroda = coś pozytywnego = pozytywne cechy psycho - fizyczne danej osoby).
Zdarza się jednak, ze uroda budzi zazdrość, zawiść i niechęć (reakcja u
osób znerwicowanych)
- Psychologiczne zjawisko “aureoli”
polega na też na rozszerzeniu naszej interpretacji różnych faktów i zachowań
danej osoby, poza zakres naszej wiedzy. Przykładowo. Znamy kogoś z pozytywnych
zachowań i sukcesów w sytuacjach a, b i c. Możliwe, że założymy, że
tak samo będzie w sytuacji d, której jeszcze nie znamy. Wydaje się też
nam, że gdy ktoś ma dobry wizerunek w kilku elementach – jest też tak w
innych. Tymczasem “oszuści” uczą się pozyskiwać czyjeś zaufanie, po to
aby w końcu zaatakować!!! Nie oceniajmy więc
ludzi po pozorach, nie szufladkujmy, nie kierujmy się pozorami! Ktoś kto
dobrze sobie radzi w kilku dziedzinach, w niektórych może być zupełnie
ułomny! Nie wykluczajmy tego. Nie wykluczajmy niczego!
- Komplementy, pochwały, pomoc
– są ważnym atutem w grze o czyjąś sympatię, ale muszą być zbudowane
na prawdziwych przesłankach, w przeciwnym razie przyniosą odwrotny efekt.
Z niczym nie można przesadzać. Bo ludzie bardzo szybko wyłapują niekonsekwencje
w naszym zachowaniu
- Ważna jest częstość kontaktów
– jeśli zabiegamy o czyjąś sympatię, musimy sprawić, by doszło do kilku
– kilkunastu spotkań. Człowiek łatwo się przywiązuje, więc potem
dalszy kontakt będzie rutyną. Na tej zasadzie można wytłumaczyć dlaczego
gdy chłopak i dziewczyna często się spotykają, chociaż nie są do siebie
przekonani potem wywiązuje się miedzy nimi uczucie. Ten sam mechanizm jest
odpowiedzialny za powstawanie przyjaźni w pracy, szkole itp. – to kwestia
ilości spędzanego ze sobą czasu. Jeśli więc nie chcemy być z kimś blisko
nie spotykajmy się za często... Ktoś
może nam narzucić sympatię poprzez częsty kontakt
- Ważnym elementem są skojarzenia.
Pozytywne skojarzenia osoby z miłym faktem wpływają na jej ocenę! Ludzie
podświadomie chcą się kojarzyć z czymś miłym, wtedy ich lubimy. Ten element
jest wykorzystywany przez polityków, reklamę itd. Czasem ludzie chcą być
kojarzeni z kimś kto osiągnął sukces – przez to w ich mniemaniu (i nie
mylą się) są postrzegani też jako osoby sukcesu (np. kibice sportowi identyfikują
się ze zwycięskimi drużynami, bliscy
współpracownicy idoli muzycznych identyfikują się z ich sławą itd., spikerzy
telewizyjni są popularni bo mówią o znanych ludziach i się nam z nimi kojarzą
itd.). Czasem niektórzy podświadomie nadużywają tej zasady – mówią np.
że mają wpływy, znają wpływowych ludzi, podkreślają to na każdym kroku
– to sugeruje, że mają kompleksy i potrzebują się dowartościować rzekomymi
kontaktami. Jeśli ktoś zna się na postawach manipulacyjnych – od razu oceni
taką osobę jako kogoś próbującego zrobić większe wrażenie niż
faktyczne. Innym przykładem jest przytaczanie rzekomych komplementów i
pochwalnych wypowiedzi osób trzecich na nasz temat (nierzadko koloryzowanych).
Prawdziwie ciekawa i wartościowa osoba nie potrzebuje podkreślać swojej
atrakcyjności na każdym kroku. Nie
musi dużo mówić. Natomiast słucha... Jest spokojna, opanowana, tolerancyjna
i elegancka.
- Zasada kojarzenia to też mechanizm
psychologiczny, nie opowiadajmy ciągle o porażkach bo będziemy znajomym
kojarzyć się z problemami, brakiem pieniędzy, złym nastrojem, awanturami,
konfliktami, pretensjami itp. Z tym wszystkim o czym mówimy. Unikajmy tych
elementów, nie powtarzajmy ich.. Lepiej np. zapamiętujemy spotkania z balu,
imprezy, spotkania przy smacznej kolacji, kinie, niż w czasie awantury
z powodu wypadku samochodowego czy
rozmowy w brzydkim, odrapanym wnętrzu itp.
- Ludzie podświadomie ukrywają
swój związek z czyjąś porażką. Bo to źle się kojarzy. Dlatego nie opowiadajmy
o swoich porażkach. Ktoś może pomyśleć, że jesteśmy pechowi i depresyjni.
Z problemów oczywiście trzeba się zwierzać i radzić, ale osobom zaufanym
i zaprzyjaźnionym, przed którymi możemy się otworzyć. Które znają nasze
plusy i nie ocenią nas źle w kontekście naszych zwierzeń dotyczących problemów.
Nauczmy się też sami radzić z własnymi problemami,
a nie we wszystkim szukać pomocy. Czasem ktoś może nam zaszkodzić złą radą...
Nikt inny przecież lepiej niż my nie zna realiów naszych problemów i spraw,
dlatego to my powinniśmy decydować o tym co robimy!
- Lubimy ludzi, którzy podzielają
nasze zainteresowania, z którymi możemy współpracować lub dzielimy hobby,
z którymi systematycznie się widujemy! (częstotliwość
kontaktów – to ważny warunek psychologiczny, częstość kontaktów
ma duże znaczenie, nie wystarczy, że raz się spotkamy, proponujmy spotkania
częściej, co jakiś czas, systematycznie). Odnawiajmy znajomości! Rozwijajmy
je!
- Uwaga! Sympatia i przyjaźń może z drugiej strony przysłaniać
nam trzeźwość myślenia i podejmujemy działania i decyzje w stosunku do
osób, które lubimy, nie zawsze zgodne z naszym interesem czy obiektywnym
myśleniem. Sympatia do danej osoby powoduje, że jej ustępujemy czasem naszym
kosztem! Uważajmy na to zwłaszcza w kontaktach zawodowych!
- Działania w grupie i wspieranie się nawzajem to ważny element
integrujący przyjaźń. Wyścig i rywalizacja niszczy przyjaźń i sympatię.
Nie udowadniajmy innym, że jesteśmy lepsi. Jeśli coś mówimy niech to ma
na celu wspólne działanie, a nie chwalenie się.
- Ludzie mają naturalną skłonność do “pławienia się w cudzej
chwale”. Należy to zauważać
- Musimy zdawać sobie sprawę, ze różni
ludzie w różny sposób, w różnym stopniu potrzebują przyjaźni, miłości,
kontaktu itp. Ludzie są inni, mają inne oczekiwania, talenty, charaktery,
środowiska – trzeba zdawać sobie z tego sprawę! Zwłaszcza z konsekwencji
tych czynników i ich wpływu na daną
osobę, jej zachowania i styl życia. Z niektórymi ludźmi nie da się zaprzyjaźnić,
niektórzy nie pasują do siebie, niektórzy nigdy się nie zrozumieją.
- Rozważmy krytyczne słowa pod czyimś
adresem. Ludzie potrafią długo pielęgnować żal za urażenie ich. Krytykę
czy nasze uwagi musimy więc wypowiadać w sposób elegancki i świadomy
- Pamiętajmy o psychologicznej
zasadzie niedosytu, to czego nie ma jest bardziej pożądane. Dlatego
nie ma nic gorszego niż narzucanie się innym. Należy raczej wypracować
u kogoś wrażenie poczucia braku naszego towarzystwa
___________________________________________
Tak w skrócie Cialdini podsumowuje
najważniejsze zasady psychologii sympatii, które skomentowałam i rozszerzyłam.
To jedynie wstęp do rozważań i obserwacji na ten temat...
Zasady Sympatii. Co jeszcze można
dodać?
- Nie oczekujemy od innych, że będą dla nas mili, mówili nam
komplementy, zabiegali o nas. Uczmy innych, że mają być dla nas mili i
jak mają to robić! Bądźmy asertywni – mówmy otwarcie innym, że chcemy,
żeby nas pocieszali, interesowali się naszymi sprawami, że oczekujemy tego.
Mówmy ludziom otwarcie czego od nich oczekujemy i uczmy ich tego. A nie
odwracajmy się od nich i nie odchodźmy bez słowa. Każdą osobę można nauczyć,
czego oczekujemy i sami nastawiajmy się
na oczekiwania innych, o ile są w zgodzie z naszym życiem i mielibyśmy
otrzymać od nich wsparcie albo inną korzyść z kontaktu. Oczywiście można
i należy bezinteresownie okazywać innym życzliwość i przyjaźń, ale nie
ma sensu poświęcać im całego naszego wolnego czasu, kosztem naszych spraw...
Dlatego lepiej szukajmy życia w symbiozie, relacji wzajemnej pomocy i wsparcia.
Ale to są już rozważania, które wkraczają w sfery moralne czy filozoficzne.
- Dużo zależy od nastawienia
– od tego na co się nastawiamy zależą nasze
emocje, samopoczucie, kondycja itd.
- Ważną regułą psychologiczną
jest duża zdolność człowieka do przywiązywania się (jedni mają ją mniejszą,
inni większą). Nie spotykajmy się często z ludźmi, do których nie mamy
zaufania, albo z którymi nie chcemy się wiązać, bo z czasem przywiążemy
się do nich! Tworząc i tkwiąc w toksycznych związkach, znajomościach, czy
współpracy! Gdy mamy wątpliwości czy dana osoba jest dla nas odpowiednia
- najlepiej regulować częstotliwość spotkań.
Nie przesadzać z nimi. W razie potrzeby unikać lub wycofać się ze znajomości.
- Lubimy osoby, które potrafią nas
pocieszyć, rozmawiają z nami, nie przechwalają się zbytnio, są optymistami,
mają dużo pozytywnej energii, znają się na wielu sprawach (w domyśle: mogą
pomóc) itp. Stosujmy się więc do tych zasad. Bądźmy tacy!
- Próbujmy upodabniać się do innych
albo robić lub znać się na czymś co innych interesuje...
- Należy pytać druga osobę o zainteresowania,
potrzeby, gusty i wychodzić im naprzeciw. Ważne jest przeprowadzanie wywiadu
– spróbujmy jak najwięcej dowiedzieć się o osobie, do której “serca chcemy
się dostać”
- Należy być przydatnym, samemu z
siebie coś proponować, ale podkreślać ile czasu i trudu w tą uprzejmość
włożyliśmy. Czasem jak ludzie dostają prezenty, po jakimś czasie już ich
nie doceniają, bo uważają, że się im po prostu należą. Gdy nie dajemy już
więcej mają wręcz pretensje. To ciekawy mechanizm. Uważać na to! Czasem
“znikać”. Żeby ktoś docenił co nasza obecność wnosi w jego życie...
- Ludzie zabiegają o kontakt i znajomość
z określonym typem ludzi – zadbać o to, żeby mieścić się w miarę swoich
możliwości w wymienionych przez daną osobę ramach
- Najlepiej dążyć do tego, żeby nie
tylko umieć sobie radzić, ale i mieć czas i możliwości nieść pomoc, radę
i wsparcie innym. To na pewno do nas wróci...I daje komfort świadomości
prowadzenia lepszego życia.
- Trzeba akceptować ludzi takimi jacy
są, akceptować zarówno zalety jak i wady i nie wymuszać na nich zmian
- Nie utrwalajmy konfliktów! Jeśli
mamy uzasadnienie do pretensji można zachować taką postawę manifestacyjnie
przez jakiś czas, dla wyciągnięcia wniosków przez druga stronę, ale po
dłuższym czasie, należy tą postawę zamienić życzliwą lub neutralną. Utrwalony
konflikt to skostniała wrogość, która nie raz
może nam jeszcze zaszkodzić. Ale chyba prawdziwa jest zasada, ze jeśli
ktoś kilka razy nas zawiódł, zrobi tak znowu! Rezygnujmy więc z kontaktu
z osobami, które nas zawiodły – w sposób świadomy i z premedytacją
- Inne
Czasem lubimy kogoś automatycznie
bo kojarzy nam się ze standardami które są równe sympatii lub respektowi
KOGO SIĘ LUBI – PIERWSZE SKOJARZENIA
* osoby bogate * wpływowe * przedstawicieli
ciekawych zawodów * złote rączki * osoby o miłej powierzchowności – umiejące
pocieszyć, rozbawić, nie depresyjne, * osoby przystojne, ładne, oryginalne,
ciekawe, * osoby zadbane, modne, eleganckie, ubrane oryginalnie, z klasą
* ładnie pachnące * inteligentne, elokwentne * ale nie gadatliwe *właścicieli
dobrych samochodów * dobrych sprzętów (dom, mieszkanie,
firma, komórka, markowa odzież) * wiele innych
*** Uwaga – są wyjątki od tych reguł,
przykłady odwrotnego efektu:
- Np. przedstawiciele określonych
grup: np. młodzieżowych – punki, metalowcy itd. szukają osób ze swoich
kręgów i mają niechęć do eleganckiego stroju
- Ludzie, którym brakuje pieniędzy
nie chcą przyjaźnić się z tymi, którzy je mają chyba, że je pożyczają
- Ludzie lgną raczej do osób na swoim
poziomie, dlatego dostosowywać się do innych, nie afiszować się ze swoja
odmiennością, majętnością. Najlepiej w miarę czasu i możliwości odpowiednio
się dostrajać do innych (postawa kameleona). Ale postawa kameleona to już
na pewno technika manipulacji innymi!
- Najlepiej być kimś tajemniczym,
nie informować o stanie konta, przejściach, ilości związków itd.
Jak widać nie można jednoznacznie
określić sztywnych reguł w jaki powinniśmy się zachowywać, żeby zdobyć
czyjąś sympatię. Dlatego, że coś co jednego przyciąga – innego zniechęca.
Ludzie z kompleksami reagują inaczej niż osoby otwarte i pewne siebie.
Dlatego nigdy nie uda się nam zaprzyjaźnić ze wszystkimi. Mamy szansę zaprzyjaźnić
się z osobami podobnymi do nas, otwartymi, oryginalnymi, ceniącymi odmienność,
ludźmi sukcesu, którym nie przeszkadza oryginalność czy odmienność innych.
To grupa ok. 40% osób. Reszta to ludzie
nie zainteresowani kontaktem, przyjaźnią, z problemami, znerwicowani, zabiegani,
nie mający czasu, mało inteligentni, nie rozwinięci emocjonalnie – różnie...Do
tych wszystkich ludzi nigdy nie dotrzemy... Ale przecież nie musimy...
Więc nie żałujmy zamkniętych przyjaźni,
znajomości, miłości. Nawet zakończonych relacji rodzinnych. Ci, którzy
naprawdę nas lubią i szanują, którzy chcą z nami być, którzy do nas pasują
zostaną, nawet w naszym najgorszym okresie. Pamiętajmy też o ważnym przysłowiu,
że “przyjaciół poznaje się w biedzie”. A prawdziwą przyjaźń buduje się
nie na manipulacjach, ale na szczerości i uczciwości! To gwarancja wielu
trwałych przyjaźni. Czego wszystkim Państwu i sobie życzę...
Osobne artykuły mojego autorstwa
rozszerzające temat psychologii przyjaźni:
SUKCES – POPULARNOŚĆ - ZASADY
ŻYCIA, ZESTAWIENIE W PUNKTACH
SPOSÓB PROMOCJI SWOJEGO WIZERUNKU
Elżbieta Gawin
INFORMACJE O AUTORCE TEKSTU
Absolwentka
Kierunku Polonistyki, Wydziału Humanistycznego UJ w Krakowie (specjalność
Filmoznawcza) 1995 r pracująca jako dziennikarz i krytyk literacko - filmowy.
Działania zawodowe rozpoczęła już okresie studenckim ok. 1991 r.– zajmując
się realizacją filmów eksperymentalnych techniką video, pisaniem
scenariuszy, artykułów, opowiadań i fotografowaniem.
Po ukończeniu dodatkowej specjalizacji z zakresu reklamy i fotografii założyła
w 1997 roku własną firmę: Agencję Reklamowo – Fotograficzną i Bank Twarzy
“EG STUDIO” (nazwa od inicjałów). Ostatnio pracuje
także jako specjalista do spraw promocji osób, działań i firm. Aktualnie
pracuje w zabytkowym wnętrzu 450-o letniej kamienicy przy ul. Brackiej
15 – gdzie prowadzi Studio Fotografii Artystycznej i Użytkowej. To również
miejsce archiwum Banku Fotografii i
Banku Twarzy. Bank Fotografii to zbiór kilku tysięcy zdjęć o różnej formie
i tematyce – oferowanych do sprzedaży. Bank Twarzy to zebrane archiwum
adresowo - fotograficzne prezentujące ciekawe osoby, oferowane do pracy
w reklamie, filmie, fotografii, telewizji,
teatrze itd. “EG STUDIO” wykonuje zdjęcia, szkoli, spisuje dane i szuka
zleceń! Agencja “EG STUDIO” jest zaangażowana w pracę i działalność na
rzecz społeczności lokalnej, promocji Krakowa i naszego kraju, także pomoc
bezrobotnym. Stawiamy nacisk na organizację
wernisaży i ciekawych imprez, integrację i organizację wolnego czasu młodzieży
i młodych ludzi z nami współpracujących! Agencja “EG STUDIO” ma na koncie
szereg akcji reklamowych, zorganizowanych imprez i działań mających
na celu pomoc małym firmom (na bazie usług reklamowych, fotograficznych,
doradztwa reklamowego, druku i poligrafii). Wykonaliśmy wiele reklam, projektów
i zdjęć, które są w obiegu – na ulicach i szyldach naszych klientów
Niektóre dokonania i wydarzenia – dziennikarz,
publicysta, literat, fotograf:
- Publikacje w czasopismach i prasie:
Suplement, Przekrój, Dziennik Polski, Arkada, Jantar, “Kraków Non Stop”
i inne w latach 1995-2004 (artykuły pt. “Marylin Monroe – analiza psychologiczna
jej wywiadów i wypowiedzi prasowych”, “Mechanizmy uzależnienia od hazardu”,
Wywiad z reżyserem Yoramem Grossem, wiele recenzji filmowych i recenzji
książek, artykuł “Zamknięty krąg alkoholizmu” / wszystkie teksty do wglądu
w archiwum autora / Pracowania dziennikarska “EG STUDIO”
- Prowadzenie i redakcja gazety internetowej
“Kraków Non Stop”. Publikacja wielu pojedynczych tekstów na łamach internetu.
- Aktualnie opracowuje tom własnych
opowiadań oraz serię nowych artykułów z dziedziny psychologii prezentacji,
zachowań itd.
- Rozpowszechnianie scenariuszy we
współpracy z firmą “Crackfilm” 1999-2001
- Wiele innych