autor: Elżbieta Gawin, mgr polonistyki UJ
spec. d.s. promocji osób, działań i firm
tel./ fax (012) 269 45 32, 0606 285 176, 0501 926 721, ela_g@poczta.onet.pl e.gawin@aktor.pl www.elagawin.aktor.pl
PRACOWNIA DZIENNIKARSKA “EG STUDIO” ul. Bracka 15, Kraków
konsultant: Piotr Kamieniecki, psycholog

artykuł

PSYCHOLOGICZNE MECHANIZMY PRZYJAŹNI
Jak rozwijać przyjaźń, ludzką sympatię, miłość i osiągnąć dzięki temu życiowy sukces

 

na podstawie książki “Mechanizmy wpływu na ludzi”Roberta B. Cialdiniego

* brudnopis, może zawierać błędy literowe, skrót

Zagadnienia przyjaźni i sympatii są bardzo szerokie. Potraktujmy ten tekst jako wstęp do przemyśleń na ten temat. Nie można zamknąć tych zasad na kilku stronach ponieważ są bardzo indywidualne.

Nie można jednoznacznie określić reguł w jaki sposób powinniśmy się zachowywać i jacy powinniśmy być, żeby zdobyć czyjąś sympatię. Dlatego, że coś co jednego przyciąga – innego zniechęca. Np. ludzie z kompleksami, znerwicowani reagują inaczej niż osoby otwarte i pewne siebie. Pamiętajmy, że nigdy nie uda się nam zaprzyjaźnić ze wszystkimi. A chęć zadowolenia większości łączy się zawsze z ryzykiem lansowania komercji i powszedniości – w życiu i pracy. Na co dzień króluje przecież kicz, postawa gonitwy za pieniędzmi i prawa dżungli w relacjach z ludźmi... Rzadkie są wzorcowe postawy zachowań i miłe, nieskazitelne osoby. Przypomnijmy sobie naszych nauczycieli. Czy byli bez zarzutu? A lekarze, prawnicy, urzędnicy, których spotykamy na co dzień? Nasuwa się pierwszy wniosek – podświadomie klasyfikujemy osobę na podstawie jej zawodu czy funkcji, czasem jednak dana osoba ma charakter niewspółgrający z pozorami jej roli zawodowej. Czyli policjant może być zły, prawnik nieuczciwy, urzędnik może lekceważyć swoje obowiązki, lekarz odmówi nam pomocy itp. Mamy szansę zaprzyjaźnić się z osobami podobnymi do nas, otwartymi, oryginalnymi, ceniącymi odmienność, ludźmi sukcesu, którym nie przeszkadza odmienność innych. I z tymi, którzy tego będą chcieli. Główna wskazówka to: bądźmy sobą – ale cały czas rozwijajmy też swoją osobowość i kreujmy nasz wizerunek Unikajmy osób toksycznych, nerwowych z postawami roszczeniowymi. Z problemami....

WAŻNE ZASADY ZDOBYWANIA PRZYJAŹNI I SYMAPTII potwierdzone przez psychologię

Według książki Cialdiniego, “Mechanizmy lubienia sprowadzają się do kilku ważnych spraw”:

___________________________________________

Tak w skrócie Cialdini podsumowuje najważniejsze zasady psychologii sympatii, które skomentowałam i rozszerzyłam. To jedynie wstęp do rozważań i obserwacji na ten temat...

Zasady Sympatii. Co jeszcze można dodać?

- Nie oczekujemy od innych, że będą dla nas mili, mówili nam komplementy, zabiegali o nas. Uczmy innych, że mają być dla nas mili i jak mają to robić! Bądźmy asertywni – mówmy otwarcie innym, że chcemy, żeby nas pocieszali, interesowali się naszymi sprawami, że oczekujemy tego. Mówmy ludziom otwarcie czego od nich oczekujemy i uczmy ich tego. A nie odwracajmy się od nich i nie odchodźmy bez słowa. Każdą osobę można nauczyć, czego oczekujemy i sami nastawiajmy się na oczekiwania innych, o ile są w zgodzie z naszym życiem i mielibyśmy otrzymać od nich wsparcie albo inną korzyść z kontaktu. Oczywiście można i należy bezinteresownie okazywać innym życzliwość i przyjaźń, ale nie ma sensu poświęcać im całego naszego wolnego czasu, kosztem naszych spraw... Dlatego lepiej szukajmy życia w symbiozie, relacji wzajemnej pomocy i wsparcia. Ale to są już rozważania, które wkraczają w sfery moralne czy filozoficzne.

- Dużo zależy od nastawienia – od tego na co się nastawiamy zależą nasze emocje, samopoczucie, kondycja itd.

- Ważną regułą psychologiczną jest duża zdolność człowieka do przywiązywania się (jedni mają ją mniejszą, inni większą). Nie spotykajmy się często z ludźmi, do których nie mamy zaufania, albo z którymi nie chcemy się wiązać, bo z czasem przywiążemy się do nich! Tworząc i tkwiąc w toksycznych związkach, znajomościach, czy współpracy! Gdy mamy wątpliwości czy dana osoba jest dla nas odpowiednia - najlepiej regulować częstotliwość spotkań. Nie przesadzać z nimi. W razie potrzeby unikać lub wycofać się ze znajomości.

- Lubimy osoby, które potrafią nas pocieszyć, rozmawiają z nami, nie przechwalają się zbytnio, są optymistami, mają dużo pozytywnej energii, znają się na wielu sprawach (w domyśle: mogą pomóc) itp. Stosujmy się więc do tych zasad. Bądźmy tacy!

- Inne

Czasem lubimy kogoś automatycznie bo kojarzy nam się ze standardami które są równe sympatii lub respektowi

KOGO SIĘ LUBI – PIERWSZE SKOJARZENIA

* osoby bogate * wpływowe * przedstawicieli ciekawych zawodów * złote rączki * osoby o miłej powierzchowności – umiejące pocieszyć, rozbawić, nie depresyjne, * osoby przystojne, ładne, oryginalne, ciekawe, * osoby zadbane, modne, eleganckie, ubrane oryginalnie, z klasą * ładnie pachnące * inteligentne, elokwentne * ale nie gadatliwe *właścicieli dobrych samochodów * dobrych sprzętów (dom, mieszkanie, firma, komórka, markowa odzież) * wiele innych

*** Uwaga – są wyjątki od tych reguł, przykłady odwrotnego efektu:

  1. Np. przedstawiciele określonych grup: np. młodzieżowych – punki, metalowcy itd. szukają osób ze swoich kręgów i mają niechęć do eleganckiego stroju
  2. Ludzie, którym brakuje pieniędzy nie chcą przyjaźnić się z tymi, którzy je mają chyba, że je pożyczają
  3. Ludzie lgną raczej do osób na swoim poziomie, dlatego dostosowywać się do innych, nie afiszować się ze swoja odmiennością, majętnością. Najlepiej w miarę czasu i możliwości odpowiednio się dostrajać do innych (postawa kameleona). Ale postawa kameleona to już na pewno technika manipulacji innymi!
  4. Najlepiej być kimś tajemniczym, nie informować o stanie konta, przejściach, ilości związków itd.

Jak widać nie można jednoznacznie określić sztywnych reguł w jaki powinniśmy się zachowywać, żeby zdobyć czyjąś sympatię. Dlatego, że coś co jednego przyciąga – innego zniechęca. Ludzie z kompleksami reagują inaczej niż osoby otwarte i pewne siebie. Dlatego nigdy nie uda się nam zaprzyjaźnić ze wszystkimi. Mamy szansę zaprzyjaźnić się z osobami podobnymi do nas, otwartymi, oryginalnymi, ceniącymi odmienność, ludźmi sukcesu, którym nie przeszkadza oryginalność czy odmienność innych. To grupa ok. 40% osób. Reszta to ludzie nie zainteresowani kontaktem, przyjaźnią, z problemami, znerwicowani, zabiegani, nie mający czasu, mało inteligentni, nie rozwinięci emocjonalnie – różnie...Do tych wszystkich ludzi nigdy nie dotrzemy... Ale przecież nie musimy... Więc nie żałujmy zamkniętych przyjaźni, znajomości, miłości. Nawet zakończonych relacji rodzinnych. Ci, którzy naprawdę nas lubią i szanują, którzy chcą z nami być, którzy do nas pasują zostaną, nawet w naszym najgorszym okresie. Pamiętajmy też o ważnym przysłowiu, że “przyjaciół poznaje się w biedzie”. A prawdziwą przyjaźń buduje się nie na manipulacjach, ale na szczerości i uczciwości! To gwarancja wielu trwałych przyjaźni. Czego wszystkim Państwu i sobie życzę...


 Osobne artykuły mojego autorstwa rozszerzające temat psychologii przyjaźni:

SUKCES – POPULARNOŚĆ - ZASADY ŻYCIA, ZESTAWIENIE W PUNKTACH

SPOSÓB PROMOCJI SWOJEGO WIZERUNKU

 

Elżbieta Gawin
INFORMACJE O AUTORCE TEKSTU

 Absolwentka Kierunku Polonistyki, Wydziału Humanistycznego UJ w Krakowie (specjalność Filmoznawcza) 1995 r pracująca jako dziennikarz i krytyk literacko - filmowy. Działania zawodowe rozpoczęła już okresie studenckim ok. 1991 r.– zajmując się realizacją filmów eksperymentalnych techniką video, pisaniem scenariuszy, artykułów, opowiadań i fotografowaniem. Po ukończeniu dodatkowej specjalizacji z zakresu reklamy i fotografii założyła w 1997 roku własną firmę: Agencję Reklamowo – Fotograficzną i Bank Twarzy “EG STUDIO” (nazwa od inicjałów). Ostatnio pracuje także jako specjalista do spraw promocji osób, działań i firm. Aktualnie pracuje w zabytkowym wnętrzu 450-o letniej kamienicy przy ul. Brackiej 15 – gdzie prowadzi Studio Fotografii Artystycznej i Użytkowej. To również miejsce archiwum Banku Fotografii i Banku Twarzy. Bank Fotografii to zbiór kilku tysięcy zdjęć o różnej formie i tematyce – oferowanych do sprzedaży. Bank Twarzy to zebrane archiwum adresowo - fotograficzne prezentujące ciekawe osoby, oferowane do pracy w reklamie, filmie, fotografii, telewizji, teatrze itd. “EG STUDIO” wykonuje zdjęcia, szkoli, spisuje dane i szuka zleceń! Agencja “EG STUDIO” jest zaangażowana w pracę i działalność na rzecz społeczności lokalnej, promocji Krakowa i naszego kraju, także pomoc bezrobotnym. Stawiamy nacisk na organizację wernisaży i ciekawych imprez, integrację i organizację wolnego czasu młodzieży i młodych ludzi z nami współpracujących! Agencja “EG STUDIO” ma na koncie szereg akcji reklamowych, zorganizowanych imprez i działań mających na celu pomoc małym firmom (na bazie usług reklamowych, fotograficznych, doradztwa reklamowego, druku i poligrafii). Wykonaliśmy wiele reklam, projektów i zdjęć, które są w obiegu – na ulicach i szyldach naszych klientów

Niektóre dokonania i wydarzenia – dziennikarz, publicysta, literat, fotograf: